I dag har viet avgiftssystem på bruk av bil som består av veibruksavgift og CO2-avgift.Veibruksavgiften skal dekke samfunnskostnadene bilbruk fører til som følge avkø, slitasje av veiene og lokal forurensning. CO2-avgiften skal dekke utslippav klimagasser.
Veibruksavgiftenhentes inn via pumpeprisen for bensin og diesel, og det er derfor bare bilermed forbrenningsmotor som betaler denne avgiften.
Innretningenmed avgifter på drivstoffpumpen var effektiv så lenge alle biler brukteflytende drivstoff. Nå er snart 30 pst av bilparken drevet av strøm. Og andelenvil stige raskt framover. Elbiler betaler ikke veibruksavgift. Detbetyr at bruk av elbil ikke omfattes av forurenser betaler prinsippet, ved atde ikke dekker de kostnadene de påfører samfunnet ved bruk. Samtidig falleravgiftsinntektene til staten kraftig. På sikt bør vi få et system derall trafikk blir likebehandlet, og bidrar til å dekke de kostnadene brukenpåfører samfunnet.
Medvirkende: Drivkraft Norge, NAF, Zero, Frp, Arbeiderpartiet